Exclusieve docu: ecologie in de kunsten
Door Sarah Baur, op Thu Oct 28 2021 22:00:00 GMT+0000Hoe kan ecologie een kunstpraktijk tot in de kern beïnvloeden? Met die vraag trok documentairemaker Sarah Baur naar choreograaf Jérôme Bel en theatermaker Benjamin Verdonck. Zij namen haar mee in hun parcours als artiest, hun ecologische engagement en hoe dat vandaag doorwerkt in al hun projecten. Bekijk de unieke docu ‘CLMT SHIFT ART’ hier integraal.
Naar aanleiding van de komende klimaattop in Glasgow interviewde documentairemaker Sarah Baur kunstenaars Benjamin Verdonck en Jérôme Bel over hun zoektocht naar een meer ecologische manier van leven en kunst maken. Die zoektocht ging van individuele keuzes in hun private levens over collectieve oproepen naar de sector tot het duurzaam heruitvinden van hun eigen artistieke praktijk.
Benjamin Verdonck: 'Ik heb altijd het verlangen gehad om de ecologische gevoeligheid van mijn omgeving ook door te trekken in mijn eigen praktijk. Met praktijk bedoel ik: hoe een werk tot stand komt. Dat is niet alleen de materialiteit van het werk, maar ook met wie je samenwerkt, hoe diens verloning is ten opzichte van je eigen verloning, of de manier waarop je wenst te touren. Zeker in het licht van de ecologische mutatie is het een goede houding gebleken om niet altijd het grootst, het verst of het meest te willen.'
Bekijk hier de Nederlands ondertitelde versie
Jérôme Bel: ‘Er is de laatste dertig jaar een internationalisering van de dans aan de gang. Ik maak deel uit van een soort kaste van internationale artiesten, die erg veel, snel en goedkoop reizen, naar zeer verre landen. Toen ik me bewust werd van deze crisis, was mijn eerste beslissing om niet langer te vliegen. Daarmee schiet ik mezelf in de voet. Het is zeggen: ik vernietig mijn economie. Ik vernietig het principe waarrond mijn economie draait: de internationale verkoop.’
Bekijk hier de Frans ondertitelde versie